Rådjur

Jag har tidigare skrivit ett litet tips om hur du kan hålla rådjuren borta från dina krokusar. Nu tänkte jag ge lite fler tips om hur du håller dem borta och vilka växter du kan välja som är rådjurssäkra.

Du slipper rådjuren bäst om du väljer att plantera växter som de inte gillar. Då ska du alltså välja växter som är giftiga eller har irriterande växtsaft. Är det rosor du vill ha, välj då de som är extra taggiga.
Längst ned i det här inlägget kommer jag att skriva en liten lisa på vilka växter du kan välja för att slippa rådjuren.

Ett bra tips är att avskräcka med lukt. Det finns en väldig massa olika medel mot rådjur du kan köpa. Men de kommer baraatt fungera ett tag, sedan kommer de att vänja sig. Du måste alltså byta ut din doft ganska ofta. Som jag sagt förut är kanel ett alternativ men även ammoniak.

För att vara helt på den säkra sidan och om du vill skydda t ex grönsakslandet, då finns det bara en sak att göra och de är att hänga in. Men tänk på att rådjur är bra på att hoppa så stängslet måste vara minst 1,6 meter, helst närmare två meter högt. Det finns också speciella skyddsnät och viltstängsel som håller dem borta.

Växtlista
Vårblommande:

Blåsippa
Liljekonvalj
Lungört
Narcisser
Treblad
Viva mm.

Sommarblommande:

Akleja
Daglilja
Fingerborgsblomma
Iris
Lavendel
Pion
Röd solhatt
Vallmo mm.

Höstblommande:

Bolltistel
Flockel
Gentiana
Stenkyndel
Stormhatt




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0